Dopalacz katalityczny

Kiedy stosujemy dopalacz katalityczny?
Dopalacz katalityczny stosuje się wtedy, gdy ilość związków w emitowanym powietrzu jest na tyle duża, że nie opłaca się (ekonomicznie) stosować węgla aktywnego,
lub gdy emitowane związki nie łączą się z węglem aktywnym (np. związki nieorganiczne).
1 kg węgla aktywnego zmagazynuje 300g LZO (w najgorszym przypadku). Jeżeli przyjmiemy, że w emitowanym powietrzu jest kilka ton LZO/rok, to zapotrzebowanie na węgiel aktywny wyniesie kilka ton/rok pomnożone przez 3.
Znając cenę węgla aktywnego można oszacować (mniej więcej) koszt eksploatacyjny filtra węglowego.
Kiedy otrzymana cena jest wysoka warto pomyśleć o dopalaczu katalitycznym.
Dopalacze mogą pracować: bezpośrednio na strumieniu zanieczyszczonego powietrza lub w połączeniu z adsorberem węglowym (czyli dużym filtrem węglowym).
Adsorber węglowy służy w takim połączeniu do zagęszczenia strumienia powietrza związkami przy jednoczesnym zmniejszeniu gabarytów samego dopalacza.
Oferowane typy dopalaczy:
Dopalacze termiczne – redukcja LZO dokonuje się w komorze spalania w temperaturze 700-800 oC.
Dopalacze katalityczne – redukcja LZO dokonuje się na złożu katalizatora w temperaturze 400 – 550 oC
Dopalacze regeneracyjne – redukcja LZO dokonuje się w komorze spalania – przeznaczone do stosowania przy dużych strumieniach zanieczyszczonego powietrza
Dopalacze mogą jednocześnie pełnić funkcję grzewczą do wykorzystania w danym procesie technologicznym zakładu
W strumieniu powietrza wyrzutowego z dopalacza istnieje znaczący potencjał energii cieplnej do odzyskania.